yurd


yurd
آنا یوردوم آذربایجان

Main My profile designer
در باره ي ما

در درون هرکدام از ما هیتلری کوچک نهفته است . در ایران مدعیان دموکراسی و حقوق بشر بسیارند مذهبی و غیر مذهبی . غربگرا و اسلامگرا چپگرا و راستگرا آیا شما هم خود را طرفدار دموکراسی و حقوق بشر میدانید ؟ آیا به هموطنان غیر فارس همان حقوقی را قائل هستید که برای فارسی زبانان؟ از جمله حق تحصیل به زبان مادری ؟ حق مشارکت در حاکمیت برابر با فارسی زبانان چه ؟؟ و حق تعیین سرنوشت چه ؟ تعارف ها را کنار بگذاریم . دموکراسی فقط و فقط زمانی خوب است که به نفع ما باشد و لا غیر. در درون هرکدام از ما هیتلری کوچک حکومت میکند. آذربایجان مهد پاک ترین ، نجیب ترین ، شریف ترین و آزاد ترین مردمان گیتی آذربایجان تجلیگاه بابک ، سردار و سالار ملی و صمد بهرنگی ، حیدر عمو اوغلو ، چهرگانی، پیشه وری ، شهریار آذربایجان سرآغاز ظهور زرتشت آذربایجان سخن میگوید: مردم شریف ایران هموطنان عزیز از پگاه انقلاب کبیر مشروطیت تا به امروز نیروهای عدالت طلب و آزادیخواه کشورمان کوشیده اند تا آزادی وعدالت را بر جامعه حاکم کنند و یکایک شهروندان ایران را در دستیابی به جمیع حقوق اجتماعی و فردی خود یاری نمایند. ملت ما در طول تاریخ شاهد استبداد شاهان خودکامه بسیاری بوده است که برای بقای قدرت خود به هرجنایتی دست یازیده اند اما تجربه مکرر نوع بشر این است که ظلم ماندنی نیست. انقلاب ضد سلطنتی سال 57 گویای این تجربه برای برپایی جمهوریت و مردمسالاری بود. اکنون اگرچه قریب به ربع قرن ازآن تاریخ پر شکوه وحماسی می گذرد ، اما پرسش اساسی ما این است: آیا ملت ایران به آرزوهای ملی خود رسیده اند؟! بیقین شناسایی و تحلیل اشتباهات و ضعفهای گذشته به چراغ راهنمایی ، برای جنبش نوین مردم سالاری ملت ایران تبدیل خواهد گشت. به نظر می رسد مهمترین دلیل عدم توفیق ما در برقراری نظامی دمکراتیک ، نداشتن تعریفی صریح ازمفهوم دموکراسی و طلب آن به مثابه امری انتزاعی وهمچنین عدم توجه به ضرورتهای عینی مردمسالاری درشکل گیری رویکردهای کلان فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و قومی و مذهبی کشورمان بوده است . در چنین شرایطی ارایه تصویری واضح از ضروریات مردمسالاری و اوصاف جمهوریت ، می تواند به شناخت بیشتر نیروهای آزادیخواه و دمکرات از همدیگر و اتحاد و همکاری این نیروها در راستای حصول به نظام مطلوب اکثریت در کشور کمک نماید. ما امضا کنندگان ذیل بعنوان جمعی از پژوهشگران ، اندیشمندان ، نویسندگان ، دانشگاهیان ، شعرا ، روزنامه نگاران و فعالان سیاسی آذربایجان با حمایت از تلاشهای سایر هموطنان برای ایجاد جبهه فراگیر دمکراسی خواهی ، دیدگاههای خود را در مورد محورهای عمده واهداف اصلی حرکت آزادیخواهانه ملت ایران به شرح زیر اعلام میداریم: 1- نخستین و برترین ضامن تحقق خواسته های ملی ، گذار به سیستمی مردمسالار بر اساس اصول شناخته شده جمهوریهای دموکراتیک و تضمین حقوق و آزادیهای فردی و اجتماعی مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر و ضمایم آن می باشد. 2- با توجه به تنوع قومی و وسعت جغرافیایی و نیز سابقه تاریخی کشورمان حرکت به سوی برقراری نظام فدراتیو در ایران ا مری اجتناب ناپذیر است. طی یکصد سال اخیر، وجود اصول مشهوری چون انجمنهای ایالتی و ولایتی و نیز شوراهای اسلامی در قوانین اساسی دوران مشروطه و جمهوری اسلامی گویای ضرورت ایجاد نظام فدرال در ایران است که طی دو سال اخیر نیز تحت عنوان طرح ده ایالتی شدن ایران بنحو فزاینده ای بر اهمیت آن افزوده شده است. 3- تعریف و قانونمند کردن حقوق فرهنگی و اقتصادی و سیاسی شهروندان و برابری آنها در همه زمینه ها ضامن سلامت و پایداری جمهوری است . لذا انتساب به هیچ مرام ، فکر ، نژاد و مذهبی موجب برتری و مشروعیت نیست واز نظر ما تنها منبع مشروعیت رای اکثریت ملت است که از طریق برگزاری انتخابات آزاد و دموکراتیک به منصه ظهور می رسد. 4- با نظر به اینکه ایران کشوری کثیرالملله ا ست و در سراسرجغرافیای پهناور آن در طول تاریخ زبانهای شناخته شده پرتکلم و مستقلی چون ترکی ، فارسی ، عربی ، کردی ، ترکمنی وبلوچی رایج بوده است لذا پذیرش سریع و اجرای شفاف اصل بدیهی تحصیل به زبان مادری در همه سطوح تحصیلی امری ضروری می باشد. 5- با توجه به اینکه همه زبانها و لهجه ها ونیز مواریث فرهنگی جزء ثروتهای عظیم معنوی ایران محسوب می گردند لذا ایجاد شرایط مناسب برای بقا و بالندگی همه زبانها و لهجه های رایج در ایران ونیز حفاظت و ترمیم یادگارهای فرهنگی بدون اعمال هر گونه تبعیض از خواسته های ماست . 6- برای تکریم مقام انسانی زن در جامعه - بعنوان نیمی از شهروندان - پذیرش کنوانسیون رفع تبعیض از زنان وملحقات آن ضروری است. 7- برای تداوم و صیانت از دموکراسی ، توسعه پایدار علمی و فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی در سراسر کشور اجتناب ناپذیر می باشد. ما خواستار حق بهره مندی برابر همگان از امنیت ،آموزش و پرورش ، رسانه های عمومی ، بهداشت ، اشتغال ، مسکن و سایر امکانات رفاهی هستیم. 8- محیط زیست و تنوع زیستی و گنجینه ژنتیکی ایران از مهمترین ثروتهای ملی است . ما خواستار ترمیم خسارات وسیع دهه های اخیر به محیط زیست وصیانت از این ثروت گرانبهای ملی هستیم. 9- از نظر ما محور قرار گرفتن تامین منافع ملی و تنظیم مناسبات هارمونیک در عرصه بین المللی به منظور تقویت دوستی میان ملتها و نیزگسترش صلح جهانی ضامن امنیت و پیشرفت ملی است. ما معتقد به پیگیری مطالبات از راههای مسالمت آمیز هستیم ، از نظر ما شیوه های مختلف مقاومت مدنی همچون تحصن ، تجمع ، راهپیمایی ، اعتصاب و تقاضا برای برگزاری رفراندوم حق ذاتی ملت برای رسیدن به مطالبات خویش می باشد معتقد هستیم که حذف یا بی توجهی به هریک از موارد فوق باعث سلب اعتماد گروههای وسیعی از مردم و احیانا جبهه گیری آنان در مقابل همدیگر و نهایتا به هدر رفتن نیروها و به تاخیر افتادن روند رشد جامعه ایران خواهد شد. امیدورایم کلیه نیروهایی که صادقانه میکوشند تا در رشد وتعالی جامعه سهمی داشته باشند با تحلیل و بررسی واقعبینانه ویژگیها و معضلات جامعه ایران و روند تحولات منطقه و نهایتا ارایه طریق جهت تحقق مسالمت آمیز اهداف فوق در مسیر حرکت مردم ایران راهگشایی کنند. باشد که در جنبشها و حرکات اجتماعی خویش بتوانیم با داشتن چشم اندازی روشن از دموکراسی و درک صحیح از معضلات جامعه به پی ریزی شالوده کشوری پیشرفته و سرافراز و با شهروندانی آزاد و برابر موفق گردیم. جمع یاز فعالین سیاسی-مدنی و نویسندگان آذربایجان 7 تیر 1382 برابر با 28 ژوئن 2003
پيوند روزانه
وام های بانکی
شامان پیام آور بیداری و رهای
پس کوش؟
دانشگاه آزاد اسلامی-واحد تـــــهران مــــرکــــزی
تبریزیم
توران
اطلاعات دانشجویی
آزاد تورک
آنا یوردم آذربایجان
عشق من توران
تورک شامان
توران آذربایجان
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس
الوقلیون
:: تمام پيوندها ::
جستجو در سايت
"لطفا از کلمات کليدي براي جستجو استفاده کنيد !!!


طراح قالب

Www.LoxBlog.Com
اقلیت های قومی و توسعه سیاسی-اجتماعی در ایران(رویکرد استراتژیک)2

 

4-براي پاسخگويي به هر يك از پرسشهاي فوق در آغاز بايد تعريف قوميت ارايه شود.

در اين باره نيز ديدگاههاي گوناگوني وجود دارد. از جمله گفته ميشود: ”قوم يك گروه انساني است كه فرهنگ خاص خود دارد (آشوري، ص 40)

بر اين اساس قوميت كه معادل Ethnicity است، خود آگاهي سياسي گروههاي مختلف زباني، مذهبي و نژادي در يك سر زمين نسبت به هويت خود و نيز تفاوت قايل شدن بين خود و گروههاي ساكن در همان منطقه  تلقي ميشود(روحالاميني، 15).

قوميت به عنوان يكي از عناصر فرهنگي شناخته ميشود كه هويت آن به روشهاي مختلف از جمله نژاد، زبان، مذهب يا كشور محل تولد قابل درك است به نحوي كه تركيبي از اين ويژگيهاي قومي جوامع را از يكديگر متمايز ميكند و مبنايي براي خود آگاهي، به ويژه در ميان اعضاي اقليتهاي قومي فراهم ميسازد (ديويد هيوم، ص44).

در هر حال قوميت با هر ديدگاه، خواه ديدگاه كهن گراياني كه آنرا عنصري طبيعي متكي بر زبان، مذهب و نژاد ميدانند يا مدرنيستها كه قوميت را عنصري جديد و محصول مدرنيسم ميدانند وجود آن واقعيتي انكار ناپذير است و به گروههاي زباني، نژادي و مذهبي اطلاق ميشود كه داراي فرهنگ متمايز از ديگران هستند. در ايران باستان از اقوام ماد، پارس و آريايي نام برده شده است (ذبيح اله صفا، 1276).

 اما آنچه در شرايط كنوني كشور قابل احصا، است. ميتوان به قوميتهاي عمده فارس، بلوچ، كرد، آذري، تركمن، عرب و لر اشاره كرد كه عليرغم ريشه نژادي مشترك به لحاظ زبان و يا مذهب از يكديگر متمايز شدهاند.

5-براساس آنچه گفته شد معرفي اقليتهاي قومي ايراني با سه ويژگي مورد نظر دانشمنداني چون كاپوترتي كه آن را”در اقليت بودن، عدم حاكميت و علاقه مندي به حفظ ويژگيهاي خود و سنت گذشته“ ميداند (ترنبري، ص 56) كار چندان سادهاي نخواهد بود، چرا كه: عليرغم قلت اقوام آذري، كرد، بلوچ، لر و تركمن در مقايسه با اكثريت فارس، عدم حاكميت، بطور مطلق و يا ميزان علاقه مندي به حفظ هويت خويش در همه اين اقوام يكسان نيست.

چنانچه ملاحظه ميشود آذريها و لرها و گروهي از كردها و عربها به دليل مذهب مشترك با فارسها از درجه تمايز كمتري نسبت به بلوچهاي و كردها و تركمنهاي سني برخوردارند.

در هر حال از مجموع ويژگيها و جايگاه اقوام ميتوان استنباط كرد كه اصولا” اقليت قومي بعنوان يك مقوله سياسي تلقي ميشود و كساني كه ميكوشند مسئله اقليتهاي قومي و مشاركت آنان را در فرآيند توسعه جامعه، يك مسئله اجتماعي و نه سياسي قلمداد كنند يا به موضوع جاهلاند و يا تجاهل ميكنند.

 نگاهي به تعابير به كار گرفته شده در متون حقوقي بين الملل و ديدگاه علماي حقوق و سياست، درستي تلقي ”سياسي بودن“ اقليتهاي قومي را محرز ميسازد؛ كارل كوهن اجتماعات سياسي را متشكل از اكثريت حاكم و اقليت ميداند (كوهن، 81) كه اقليتهاي قومي نيز بخشي از اين اقليتها تلقي ميشود.

حميد احمدي دركتاب ”قوميت و قوم گرايي در ايران“ با استناد به نظريات دانشمندان و واقعيات جهان مدرن، قوميت را خودآگاهي سياسي گروههاي قومي ميشمارد (احمدي، 15) گرچه در نهايت اصالتي براي قوميت گرايي اقوام ايراني (كرد، بلوچ و آذري) قايل نيست، اما آنچه هست، واقعياتي است كه وجود حداقل شش قوم ايراني (كرد، بلوچ، لر، عرب، آذري، تركمن) با شرايط و ويژگيهاي يك قوم وجود دارند و انكار آنان يا از سر ناداني است يا ناشي از اغراض سياسي!

6-در مورد كانالها و مكانيسمهاي مشاركت اقوام ايراني عليرغم اينكه، بعد اجتماعي آن همانند عرصههاي صنفي و آموزشي و امثالهم غير قابل انكار است، تاكيد بر بعد سياسي مشاركت، مهمترين مسئلهاي است كه مقوله اقليتهاي قومي را قابل طرح ميسازد.

 اينكه برنامه ريزان كشور با پيش فرضهايي شخصي و يا سياسي كوشش ميكنند مقوله مشاركت اقليتهاي قومي را در توسعه اجتماعي گنجانيده و مشاركت اقليتهاي قومي را در كنار مشاركت زنان و جوانان بعنوان يكي از شاخصهاي توسعه اجتماعي تلقي كنند به نظر نميرسد، چندان قابل دفاع باشد.

 اهميت اين موضوع زماني هويداتر ميشود كه بپذيريم توسعه سياسي به نحوي اجتماعي هم هست اما توسعه اجتماعي الزاما” سياسي نخواهد بود. لذا ميتوان از طرفداران اين ايده پرسش نمود كه براساس كدام نظريه علمي، حقوقي و يا واقعيت اجتماعي، مقوله مشاركت اقليتهاي قومي را در چارچوب توسعه اجتماعي ميگنجانيد و نه سياسي؟

 آنچه از پيشينه طرح مقوله اقليتهاي قومي در تاريخ به چشم ميخورد نشان از سياسي تلقي كردن آن دارد. زماني كه جامعه ملل، كشورهاي جهان را به تامين امنيت حقيقي و حقوقي براي كليه اقليتهاي ملي و قومي ملزم ساخت (ترنبري، ص 20) و ادعا نمود نفي ويژگيهاي فرهنگي يك گروه (قوم) موجب مرگ آن گروه ميشود، گرچه افراد آن زنده باشند (ص 27) و زماني كه كنواكسيون 1938 نسل كشي را ممنوع و مستحق مجازات دانست (ص 28) و به صراحت از نسل كشي گروههاي ملي، قومي، نژاد يا مذهبي سخن گفت و از حمايت آنان ياد كرد (ص 29) و به صراحت اعلام داشت: انتقال اجباري كودكان از يك گروه به گروه ديگر، تبعيد سيستماتيك و اجباري افرادي كه نماينده يك گروه فرهنگي هستند، منع كاربرد زبان ملي حتي در مكالمات خصوصي، نابودي سيستماتيك كتابهاي منتشره به زبان ملي يا آثار مذهبي، تخريب سيستماتيك بناهاي تاريخي و مذهبي و نابودي اشياء با ارزش ، نسل كشي تلقي مي شود (31) و زماني كه ماده 27 پيمان كنوانسيون حقوق مدني و سياسي علاوه بر حمايت از حق حيات، حق هويت و حق عدم تبعيض را به رسميت شناخت (ص 49) و از تبعيض نژادي، زباني و مذهبي بعنوان مصداقهايي از تبعيض نام برد (ص 49) و حيات فرهنگي را برابر با هويت اقليتها تلقي كرد (50) راي به سياسي بودن مقوله اقليتهاي قومي داد.

چنانكه حق مشاركت درحيات فرهنگي كه يكي از حقوق اساسي بشر است در مورد اعضاي اقليتها نيز صادق است (ص 62) و اگر آزادي را يكي از اركان سياست تلقي كنيم، طبق ماده 6 اعلاميه كنسوانسيون مورد اشاره آزادي فكر و وجدان، مذهب يا عقيده بخشي از آزادي تلقي ميشود (ص 64)

و زماني كه از تبعيض نژادي به منزله هر گونه تمايز يا انحصار، محدوديت يا ترجيح براساس رنگ، نژاد، نسب يا منشاء اصالت قومي يا ملي كه سبب نقص حقوق بشر و آزاديهاي اساسي در زمينههاي فرهنگي، سياسي، اقتصادي و اجتماعي است و ساير زمينههاي حيات اجتماعي نام برده ميشود، مسئله كاملا” سياسي است و هرگز نميتوان آنرا در حد فعاليتهاي صنفي كاهش داد.(2)

ادامه دارد

 




نوشته شده توسط شامان | لينک ثابت |پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:اقلیت قومی و رویکرد استراتژیک , ایران , اقلیت قومی , ترک , کرد , آذری , بلوچ , ترکمن , توسعه , حقوق بشر , نسل کشی ,|


آخرين مطالب
دلایل فروپاشی یوگسلاوی سابق(2)
جمهوری فدرال سوسیالیست یوگسلاوی و دلایل فروپاشی آن (1)
برد حماسی تراکتور مقابل نفت آبادان ( نفت آبادان 0-1 تراکتور تبریز )
فریاد مظلومیت مردم خوزستان از تریبون مجلس؛
سلطان سلیمان کبیر ( سلیمان قانونی )
حکومت مرکزی و ظرفیتهای اقتصادی آذربایجان
مبارزه منفی در بعد اقتصادی
استثمار آذربایجان
روشنفکران وپارادوکس " دموکراسی – ناسیونالیسم"(بخش پایانی)
روشنفکران ایران وپارادوکس " دموکراسی – ناسیونالیسم"(2)
روشنفکران ایران وپارادوکس " دموکراسی – ناسیونالیسم"(1)
پرداخت وام اشتغال
فوت سیمین دانشور درروز جهانی زن
محکومیت مجدد ایران به خاطر نقض حقوق بشر
سهم آذربایجان در کتابهای درسی
اعلام نتائج اسکار 2012
مقایسه ی جایگاه و قدرت کنونی ترکیه و ایران از نگاه هرالد تریبون
بحرانی تر شدن وضع حقوق بشر ایران در 2011
ترور معاون مرکز غنی سازی نطنز در تهران
دولت انگلیس با استقلال اسکاتلند موافقت کرد
دهم دسامبر—روز جهانی حقوق بشر
پلورالیسم یا کثرت گرایی سیاسی و ارتباط آن با دموکراسی
مقایسه توسعه انسانی ترکیه و ایران
شعري زيبا ارسالي از يك دوست
كارنامه احمدي نژاد در زمينه توسعه انساني و فساد دولتي
به مناسبت روز جهانی مبارزه باایدز
حمله شديد بسیجبان به سفارت انگليس
ترکها و ایران (5)
ترکها و ایران (4)
ترکها و ایران (3)
ترکها و ایران (2)
ترك ها و ايران ( قسمت اول )
شيطان پرستي و فراماسونري 2
شیطان پرستی و فراماسونری
خدارو شكر ميرحسين رئيس جمهور نشد
ريشه يابي جريان انحرافي
سابقه جنایات ارمنی ها در آذربایجان ومناطق مسلمان نشین
سياست زباني رژيم پهلوي، يكي از عوامل قيام 21 آذر
پيروزي اسلامگرايان ميانه رو در تركيه
پیامدهای اقتصادی کاهش آب دریاچه ارومیه
50 درصد دریاچه ارومیه شوره زار شد
این دریاچه زیبا در حال مرگ است
اقليت هاي قومي و توسعه سياسي-اجتماعی در ایران(رویکرد استراتژیک) بخش پایانی
اقليت هاي قومي و توسعه سياسي-اجتماعی در ایران (رویکرد استراتژیک)3
گوشه ازجنايات پهلوي در آذربايجان
اقلیت های قومی و توسعه سیاسی-اجتماعی در ایران(رویکرد استراتژیک)2
مناقشه قره باغ ( بخش پایانی )
آذربايجان در مسابقه موسيقي اروپا اول شد
ریشه یابی مناقشه قره باغ ( 4 )
نقشه ارمنستان بزرگ


موضوعات
تاریخ آذربایجان و ترکان تاریخ معاصر ترکان ایران تبریز معاصر مشروطیت تاریخ باستان ترکان اسطوره های کهن ترکان و آذربایجان تاریخ باستان آذربایجان امپراتوریهای ترکان (بعد ازاسلام ) امپراتوریهای ترکان (قبل ازاسلام) ترکان و جنگهای صلیبی دموکراسی فدرالیسم احزاب سیاسی کثرت گرایی قومی کثرت گرایی دینی حقوق بشر حقوقزن حقوق کارگران زبان و ادبیات ترکی شهریار ادبیات ملی آذربایجان شعر و ادب معاصر ترکی جنبش ملی آذربایجان فاشیسم و نژاد پرستی نازیسم فاشیسم فارس گرا و شووینیسم حزب پان ایرانیست فرهنگ و هنر سیاست داخلی ایران سیاست خارجی ایران روس و ارمنی ارامنه و جنایاتشان روابط روس و ایران روسها بزرگترین دشمن مسلمانان آذربایجان شناسی شهرهای آذربایجان رسانه ها رسانه دولتی ایران و اقوام غیر فارس رسانه ملی ایران و مسلمانان ابتذال در رسانه ملی ایران کانال های خارجی ایرانیان قدرت رسانه ها اینترنت و شبکه های اجتماعی روزنا مه ها و نشریات داخلی عدالت عدالت قومی و رفع تبعیضات عدالت طبقاتی عدالت جنسی فلسفه فلسفه هگل فلسفه نیچه روانکاوی و روانشناسی روانکاوی فروید روانکاوی یونگ روانکاوی پاولف جامعه شناسی و مردم شناسی استبداد استبداد ایرانی استبداد دینی استبداد در گذر زمان جهل و استبداد چرایی تداوم استبداد آموزش و پرورش شعر و ادب معاصر فارسی
پيوند وبلاگ

دانلود طرح توجیهی پرواربندی بره دانلود طرح توجیهی پرورش شتر مرغ + آموزش دانلود طرح توجیهی تولید سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی دانلود طرح توجیهی پرورش قزل آلا دانلود پایان نامه هوش مصنوعی دانلود پایان نامه گردشگری و تاثیرات آن بر امنیت ملی دانلود طرح توجیهی بلوک سیمانی دانلود گزارش کارآموزی مکانیک اصول ساخت مخازن تحت فشار دانلود پروژه کارآفرینی طرح توجیهی کارگاه تولید اسکاچ دانلود طرح توجیهی تولید رب گوجه فرنگی دانلود پروژه کارآفرینی طرح تولید پودر انواع میوه دانلود طرح توجیهی و کارآفرینی تولید ماکارونی دانلود طرح توجیهی و کارآفرینی تولید چسب پی وی سی دانلود سوالات آزمون راهنمایی و رانندگی (تمامی سوالات) دانلود آموزش عکاسی . دانلود طرح توجیهی پرورش قارچ دانلود طرح توجیهی پرواربندی بره دانلود طرح توجیهی تولید سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی دانلود طرح توجیهی پرورش شتر مرغ + آموزش دانلود طرح توجیهی احداث کارخانه سوسیس و کالباس طرح تولید و مونتاژ تابلوهای برق فشار قوی و ضعیف دانلود بیش از 3000 سوال استخدامی دانلود سوالات مصاحبه استخدامی و گزینش دانلود طرح توجیهی تولید ترانس مهتابی دانلود پروژه امکان سنجی طرح تولید رنگ های صنعتی رزین دانلود طرح توجیهی قالب های صنعتی دانلود کتاب آموزش گرامر انگلیسی دانلود آموزش مهندسی معکوس آموزش بورس از مبدی تا ..... قرعه کشی بانکها(دولتی-خصوصی) ........................................... نرخ ارز ها و قیمت روز سکه و طلا .. ........................................... شرایط پرداخت وام بانکی(دولتی-...) ........................................... نرخ سود کلیه بانکها(دولتی-خصوصی) ........................................... استخدام بانکها( و دیگر موسسات ..) ........................................... ........................................... دموکراسی تنها راه توسعه و رهایی آذربایجان ................................ 21 آذر بیادقیام آذربایجان در21آذر1324 TURAN.................................. وکیل پایه یک و مشاوره حقوقی ... کیت اگزوز زنون قوی چراغ لیزری دوچرخه

فال حافظ

جوک و اس ام اس

قالب های نازترین

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

آرشيو
بهمن 1391
دی 1391
آذر 1391
خرداد 1391
اسفند 1390
بهمن 1390
دی 1390
آذر 1390
تير 1390
خرداد 1390
ارديبهشت 1390
فروردين 1390
اسفند 1389
بهمن 1389
اسفند 1384
بهمن 1384
نويسندگان
نويسنده وبلاگ :
شامان
آمار سايت
كاربران آنلاين: نفر
تعداد بازديدها:
RSS
لوگوي دوستان
موزيک و کد جاوا

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:







<-PollName->

<-PollItems->

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 33
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 33
بازدید ماه : 60
بازدید کل : 127611
تعداد مطالب : 93
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

رو پرچم کلیک کنید وبلاگ ترجمه میشود